יום שבת, 12 באוקטובר 2013

ניוון שרירים HMB

ניוון שרירים HMB

ניוון שרירים ו- HMB: בטא הידרוקסימתיל בוטיראט Hydroxymethyl butyrate או בקיצור HMB הינו תוצר פירוק של החומצה האמינו לאוצין. ניתן למצוא את ה- HMB באופן טבעי בכמויות קטנות באשכולית, אספסת, ומוצרי חלב (גם בחלב אם).
HMB מסונתז באופן טבעי בגוף האדם. ייצור של HMB מתרחש בשריר ובכבד, והוא מעורב בסינתזה של חלבוני שרירים (כלומר בעל השפעה אנבולית=בונה שרירים). נכון לעכשיו, HMB הוא זמין באופן נרחב ותוסף פופולרי בקרב ספורטאים, ובמיוחד מפתחי גוף.
גם ניסויים קליניים דיווחו שה-HMB עשוי להיות יעיל כאשר משתמשים בו באופן אוראלי, בשילוב עם חומצות אמינו, כדי למנוע תשישות כרונית והפסד של שרירים: בחולים עם מחלת האיידס, סרטן ודלקת מפרקים שגרונית. עדויות קליניות ראשוניות ציינו שה-HMB עשוי להוריד את לחץ דם וכולסטרול. שימושים אלה נבדקו בבני אדם או בעלי חיים. בטיחות ויעילות לא תמיד הוכחו. חלק מהתנאים הללו הם בעלי פוטנציאל טוב, וצריך להיבדק ע"י איש מקצוע.
ניוון שרירים ו-HMB: היות ונמצא כי ה- HMB מפחית את הנזק לשרירי השלד עקב סטרס הפעילות הגופנית ומסייע כגורם הקצר את זמן התאוששות השרירים. תוספים המכילים HMB כבר נמצאו כיעילים בעכב פירוק השרירים ומשפרים את סינתזת חלבונים בשרירים.
יש לציין ש-HMB בשילוב עם חומצות האמינו: ארגינין וגלוטמין הוכחו כמסייעים להקטין את הנטייה לתשישות כרונית הקשורות למחלת האיידס (ירידה במשקל). ראיות עדיין אינן מספקות, לשימוש של HMB לבד בטיפול בתשישות כרונית.
במחקר ראשוני, תוספת HMB נמצאה כדי להפחית את גורמי סיכון למחל לב וכלי דם. HMB הוריד ליפופרוטאין בסך הכל ובצפיפות נמוכה (LDL), כולסטרול ולחץ דם הסיסטולי מופחת. ניסויים קליניים תוכננו היטב יש צורך לאשר את הממצאים הללו.
מבדקים שונים בחנו את השפעת ה- HMB על ביצועי פעילות גופנית הצביעו על עלייה במסת גוף רזה (פיתוח שרירים) וכוח בתגובה לתוספת מזון של HMB. מחקרים אחרים, לעומת זאת, לא תומכים בממצאים אלה. לכן נדרש מחקר נוסף.
HMB מחלת ניוון שרירים דושן, תפקוד מערכת החיסון, אי ספיקת כליות.
מבוגרים
המינון הנפוץ של תוסף המזון HMB הינו עד כשלוש גרם ליום הניתנים באופן אוראלי למשך עד כשמונה שבועות.
לתשישות (אובדן שרירים), שילוב של שלושה גרם של HMB עם 14 גרם של ארגנין ו -14 גרם של גלוטמין נלקח דרך הפה בשתי מנות יומיות מחולקות לתקופה של עד 24 שבועות.
לסיכון למחל לב וכלי דם, שלוש גרם ליום למשך עד שמונה שבועות.
לשיפור ביצועי פעילות גופנית (ספורטאים), שלוש גרם ליום לתקופה של עד תשעה שבועות.
להתאוששות פעילות גופנית, שלוש גרם ליום לתקופה של עד שישה שבועות.
ילדים (מתחת לגיל 18)
אין מינון בטוח או יעיל מוכח לתוסף המזון HMB בילדים.
HMB תופעות לוואי ואזהרות
HMB נראה בטוחה לשימוש לטווח קצר. נכון לעכשיו, נתונים לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש ב-HMB .
HMB עלול לגרום ללחץ דם נמוך. מומלץ להיזהר בחולי נוטלי תרופות, צמחי מרפא, תוספי מזון או שלחץ דם נמוך יותר.
השתמש בזהירות באנשים עם הפרעות חיסוניות או אלה המטופלים בתרופות המשפיעות על המערכת החיסונית, כתוספת HMB יכולה לעורר את המערכת החיסונית.
הימנע באנשים עם אלרגיה ידועה או רגישות יתר ל-HMB.
HMB עלול לגרום ללחץ דם נמוך. מומלץ להיזהר בחולי נוטלי תרופות שלחץ דם נמוך יותר.
HMB יכול ליצור אינטראקציה עם תרופות המשפיעות על המערכת החיסונית, אנטי-ורליות, תרופות להורדת כולסטרול, ותרופות לירידה במשקל.

אין תגובות:

פרסום תגובה