יום שבת, 12 באוקטובר 2013

חומצות אמינו

חומצות אמינו

חומצות אמינו

חילוף החומרים של חומצות אמינו (Amino acid) הינו תהליך מורכב שכרוך במספר רב של מטבוליטים, אשר נמצאים בחלבונים שבדיאטה שלנו, ויטמינים, תוספי תזונה ותוספי מזון.

בתהליך חילוף החומרים של חומצות אמינו, החלבון שמקורו במזון (בדיאטה שלנו) משמש את גופנו ליצירת חלבונים ברקמות, רקמות וחלבונים מתפרקים להפקת אנרגיה. חומצות אמינו ידועות כאבני הבניין של הגוף משום שהן מספקות את חומר הגלם הנחוץ לצמיחה ולתפקוד תקין בריא של הרקמות והאיברי הגוף השונים.

חומצת אמינו: תהליך חילוף חומרים

חילוף החומרים של חומצות אמינו פועלים במספר שלבים. ראשית, החלבונים שמקורם במזון מתפרקים לחומצות אמינו. (מולקולות חלבון בנויות משרשרות ארוכות של חומצות אמינו) ואז בהמשך, חומצות אמינו נספגות לזרם הדם. החומצות האמינו משמשות לאחר מכן בתאי הגוף ליצירת חלבונים חדשים לאנרגיה.
מזונות המכילים חלבונים מתעכלים ומתפרקים לחומצות אמינו במערכת העיכול, תהליך העיכול מתחיל בקיבה בהמשך בתריסריון ולבסוף במעי הדק. חומצות אמינונספגות במעיים הדקים, כך בהמשך חומצות האמינו נספגות למחזור הדם אל הכבד, ממנו הם מובלות לרקמות שונות, לרבות רקמות השרירים. באיברים השונים בגוף הן דורשות לסינתזת חלבון וליצירת אנרגיה.
חומצות אמינו הנמצאות בכמות עודפת מעבר לצרכי הגוף מומרות ע"י אנזימי הכבד לחומצות ואוריאת קטו (keto). חומצות קטו עשויות לשמש כמקורות אנרגיה, תומרנה לגלוקוז (סוכר), או מאוחסנות כשומן. האוריאה מופרשת מהגוף בדרך הזיעה והשתן.

חומצות אמינו מחלבון

צריכת חלבון המספקת חומצות אמינו ליצירת חלבונים בגוף. חומצות האמינו המצויות בחלבונים ניתן לחלק לשתי קטגוריות: חומצות אמינו חיונית וחומצות אמינו בלתי חיוניות. כל 20 חומצות אמינו נדרשות ע"י הגוף.

חומצות אמינו החיוניות הן:

ארגינין
היסטידין
איזולאוצין
לאוצין
ליזין
מתיונין
פנילאלנין
תראונין
טריפטופן
ולין

חומצות אמינו שאינם החיוניות הן:

אלאנין
אספרטט
אספרגין
ציסטאין
גלוטמט
גלוטמין
גליצין
פרולין
סרין
טירוזין

מזונות חלבונים וחומצות אמינו

מזונות המכילים חלבון מכילים סוגים שונים של חומצות אמינו. שילובים שונים של חומצת אמינו הן כמעט בלתי מוגבלות. מזונות המכילים חלבון מכילים את כל החומצות האמינו חיוניות הן נחשבות לחלבון מלא. מקורות חלבון שאינו מכיל את כל חומצות אמינו החיוניות הם נחשבים כבלתי שלמים. כאשר שניים או יותר חלבונים (בעיקר צמחיים) בלתי שלמים משולבים, הם יכולים להפוך את חלבון מלא, כמו למשל השילוב של דגנים וקטניות.

כמה זה מספיק?

כמות חומצות אמינו הדרושה לגופנו, תלויה ברמת הפעילות ומשקל הגוף, גורמים גנטיים ועוד. עבור רוב האנשים, אכילת 1 עד 1.5 גרם חלבון לכל ק"ג ממשקל הגוף היא כמות מספיקה. ספורטאים דורשים יותר חלבון, כמו גם פחמימות ושומנים, כי הם שורפים יותר אנרגיה לפני, במהלך, ואחרי האימונים שלהם.

אין תגובות:

פרסום תגובה