יום שבת, 12 באוקטובר 2013

פנילאלנין

פנילאלנין Phenylalanine

פנילאלנין הינה חומצת אמינו חיונית, אחת מחומצות אמינו הארומטיים. מאפיין זה משמש לעתים קרובות ככלי אנליטי לכמת את כמות החלבון במדגם. פנילאלנין ממלאת תפקיד מרכזי בסינתזת חומצות אמינו אחרות (כגון: טירוזין) ומספר נוירוטרנסמיטרים. זוהי חומצת אמינו ארומטית הכי נפוצה בחלבונים ובאנזימים ביחס של 3.5 אחוזים בהשוואה לחומצות אמינו האחרות.

אל-פנילאלנין משמשת כאבן בניין לחלבונים שונים המיוצרים בגופנו. גופנו יכול להמיר את הפניל אלנין לחומצת האמינו טירוזין, ולאחר מכן ל-אל-דופה (L-DOPA), נוראפינפרין (נוראדרנלין) ואפינפרין (אדרנלין). גופנו מסוגל להמיר פניל-אלנין (בדרך מסלול נפרד) לפנילתילמין (phenylethylamine), חומר המצוי באופן טבעי במוח וגורם למצב רוח טוב (רומם את מצב רוח).
די-פנילאלנין (D-phenylalanin או בקיצור: DPA) לרוב אינו נמצא בגופנו ולא ניתן להמירו לחומצת האמינו אל-טירוזין, אל-דופה, או נוראפינפרין, בדומה לאל-פניל-אלנין. כתוצאה מכך, די-פנילאלנין מומר בעיקר לפנילתילמין (המשפר את מצב הרוח). די-פנילאלנין משפיע על כימיקלים מסוימים במוח הקשורים לתחושת הכאב.
די-אל-פנילאלנין הינה תערובת של אל-פנילאלנין ותמונת המראה שלה היא די-פנילאלנין (הצורות D או L) מצוי בשימוש לטיפול בדיכאון. די-פנילאלנין עשוי להועיל לאנשים מסוימים הסובל ממחלת פרקינסון ובשימוש לטיפול בכאב, לרבות כאבים מדלקות מפרקים ניוונית ודלקת פרקים שגרונית.
אנשים אשר עושים דיאטה דלה בחלבון (דיאטה עשירה בפחמימות) עלולים לפתח מחסור בפנילאלנין, אם כי זה מאוד נדיר.
המינון המקסימאלי של די-אל-פנילאלנין (DLPA) אינו ידוע. עם זאת, רעילות עקבית באנשים בריאים לא דווחה עם שימוש יומי של כ- 1,500 מ"ג. למעט מדי פעם בחילות, צרבת, כאבי ראש החולפים.
אל-פנילאלנין נמצא ברוב המזונות אשר מכילים חלבון. לעומתו הדי-פנילאלנין (DPA) אינו מצוי במזון. עם זאת, כאשר פנילאלנין מסונתז במעבדה, חצי מופיע בצורת ה- L והחצי השני בצורת ה- D. ניתן גם לסנתז שתי תרכובות אלו בנפרד, אבל התהליך יקר יותר לעשייה. תוסף שילוב די-אל-פנילאלנין (DLPA) משמש לעתים קרובות בגלל העלות נמוכה יותר ויש לציין כי לשני הרכיבים השפעות שונות על בריאותנו.
מקורות לפנילאלנין במזון: שקדים, אבוקדו, בננות, שעועית, שמרי הבירה, סובין אורז חום, גבינה, תירס, גבינת קוטג', מוצרי חלב, ביצים, דגים, קטניות, שעועית, בשר, אגוזים,, בוטנים, דג המלוח, דלעת זרעים, פירות ים, זרעים, שומשום, סויה, מי גבינה, דגנים מלאים.

לסיכום: חומצת האמינו פנילאלנין משפיע על כימיקלים מסוימים במוח הקשורים לתחושת כאב. מועילה לאנשים מסוימים הסובל ממחלת פרקינסון ובשימוש לטיפול בכאב כרוני. משמשת להעלאת מצב הרוח ומניעת דיכאון שכן היא מעורבת באופן הדוק עם מערכת העצבים. מסייעת לשיפור הזיכרון והלמידה. ןמסייעת לשימוש כמדכא תיאבון טבעי.

אין תגובות:

פרסום תגובה