יום שבת, 12 באוקטובר 2013

ציסטין Cystine

ציסטין Cystine

הציסטין מחזקת את הציפוי המגן של הקיבה ומעיים, מה שעשוי לסייע במניעת נזק שנגרם ע"י תרופות כגון: אספירין וסטרואידים. מתפקדת כנוגדת חמצון ומסיועת לגופנו בהגנה מפני קרינה וזיהום.

ציסטין הינה חומצת אמינו חיונית (המהווה באבן בניין ליצירת החלבונים). ציסטין היא אחת ממספר חומצות אמינו שמכילות גופרית. דבר זה מאפשר לציסטין לשמור על מבנה החלבונים בגופנו. ציסטין הינה רכיב של נוגדי חמצון, גלוטתיון. גופנו משתמש בציסטין לייצרת חומצת האמינו טאורין.
ניתן להמיר את הציסטין לגלוקוזה המשמש כמקור לאנרגיה זמינה. ציסטין מחזקת את הציפוי המגן של הקיבה ומעיים, מה שעשוי לסייע במניעת נזקים הנגרמים ע"י תרופות, כגון: אספירין, קורטיזון ותרופות נוספות. בנוסף, ציסטין עשויה לשחק תפקיד חשוב בתקשורת בין תאי מערכת החיסון. ציסטין משמשת כתוסף תזונתי לעתים נדירות. N-אצטיל-ציסטין (NAC), המכיל ציסטין, הוא יותר נפוץ כתוספת.
ציסטין היא חלק חשוב של הגורם לסבילות הסוכר (glucose tolerance factor). ציסטין או ציסטאין נדרשת לניצול הנכון ויעיל של ויטמין B6. ציסטין מסייעת באספקת האינסולין בלבלב.
הציסטין מתפקדת כנוגדת חמצון חזקה ומסייעת לגוף בהגנה מפני נזקי הקרינה והזיהום. דבר הנ"ל יכול לעזור להאט את תהליך ההזדקנות, לבטל את פעילות הרדיקלים החופשיים, לנטרל רעלים (כגון: חומרים טוקסיים שונים). הציסטין מסייעת בסינתזת החלבונים, אשר הכרחית להיווצרות העור, ומסייעת בהחלמה מכוויות וניתוחים. יש להבין כי השיער והעור מורכב 10-14% ציסטין.
על פי כמה מחקרים, נמצאו רמות נמוכות של ציסטין וגלוטתיון בדמם של אנשים הסובלים מ-HIV. לציסטין ישנו תפקיד בתפקוד התקין של מערכת החיסון, ולכן חסר של ציסטאין עשוי לדכות את מערכת החיסונית (קשור לאיידס).
תופעות לוואי לא עקביות של NAC דווחו בבני אדם. מחקר קטן אחד מצא כי כמויות יומיות של 1.2 גרם או יותר עלולות לגרום לנזק חמצוני. כמויות גדולות מאוד של ציסטין, חומצת אמינו NAC נגזר, עלולה להיות רעילה לתאי עצב בחולדות.
כשאנו צורכים כמות מספקת של מתיונין (המקדמת לציסטין) בדיאטה שלנו, אנו למעשה מונעים חסר בציסטין.
גופנו יכול לסנתז ציסטין ממומצות אמינו מתיונין ואחרות. ציסטין, חומצת אמינו שממנו נגזר NAC, נמצא ברוב המזונות עתירי חלבון.
מקורות לציסטין במזון: שעועית, שמרי הבירה, סובין אורז חום, מוצרי חלב, ביצים, דגים, קטניות, בשר, אגוזים, מאכלי ים, זרעים, סויה, מי גבינה, דגנים מלאים.

אין תגובות:

פרסום תגובה