יום שבת, 12 באוקטובר 2013

קרניטין ושריפת שומנים

קרניטין ושריפת שומנים

קרניטין – תפקידה העיקרי הוא נשיאת חומצות שומן אל המיטוכונדריון המהווה את "תחנת הכוח" של התא למטרת ייצור אנרגיה. מאחר שחומצת האמינו קרניטין מסייעת בייצור אנרגיה בשרירים היא מייעלת את שריפת השומן בתאים, מקטינה את הצטברותה של חומצת החלב, מפחיתה את סימני העייפות ומחזקת את פעילות הלב. קרניטין בצורתה החופשית המעודדת ספיגה והטמעה אופטימאליות.

קרניטין הוא נגזרת של חומצת האמינו ליזין, ושמו נגזר מהעובדה שהןא בודד לראשונה בשנת 1905 מבשר (carnus). בכבד נעשית מרבית מתהליכי היצירה של חומצת האמינו קרניטין וחלק קטן יותר מתרחשים בכליות, ומאיברים אלה מגיע קרניטין ע"י מחזור הדם לרקמות שונות בגוף. באדם נוצר קרניטין מחומצות האמינו ליזין ומתיונין, במסלול בעל מספר שלבים. ליזין עוברת באופן אנזימטי מתילציה, ליצירת תוצר הביניים, כאשר 3 מולקולות מתיונין מספקות 3 שיירי מתיל לתגובה. מספר אנזימים מסייעים בתהליך, כמו גמה-בוטרובתאין הידרוקסילאז, אנזים שאינו קיים בשרירי הלב והשלד, אך מופיע בריכוז גבוה בכבד, באשכים ובכליות.

ל-קרניטין – L-Carnitine

קרניטין היא נגזרת של חומצת האמינו קרניטין, שתפקידה העיקרי הוא נשיאת חומצות שומן אל המיטוכונדריון המהווה את "תחנת הכוח" של התא למטרת ייצור אנרגיה. מאחר שחומצת האמינו ל-קרניטין מסייעת בייצור אנרגיה בשרירים היא מייעלת את שריפת השומן בתאים, מקטינה את הצטברותה של חומצת החלב, מפחיתה את סימני העייפות ומחזקת את פעילות הלב. קרניטין בצורתה החופשית (Free Form) המעודדת ספיגה והטמעה אופטימאליות, וכמו כן, חומצה פנטותנית (B5), המעורבת בשחרור אנרגיה מהתאים. תערובת סינרגיסטית זו, שניתן להשיגה בטעם לימון טבעי, היא בחירה מצוינת עבור אלו המעוניינים לבצע פעילות גופנית ולשמור על משקל תקין. למרות של-קרניטין אינה חומצת אמינו חיונית, עקב היותה מסונתזת על-ידי הגוף, מצבים מסוימים עלולים להוביל לחוסר בה. לדוגמא: מחסור תזונתי של חומצות אמינו חיוניות (במיוחד ליזין ומתיונין), מחסור תזונתי של ויטמינים ומינרלים (ברזל, B3, B6, ויטמין C) המהווים קו-פקטורים חיוניים ליצירתה ואפילו פעילות גופנית עצימה בתדירות גבוהה.
קרניטין בצורתה החופשית (FREE FORM) המעודדת ספיגה אופטימלית, וחומצה פנטוטנית (B5) המעורבת בשחרור אנרגיה מהתאים. בעבור אנשים המבצעים פעילות גופנית לשיפור הביצועים האתלטיים ולתמיכה בהתאוששות מהפעילות, כמו כן לאנשים המעוניינים לשפר את שריפת השומנים ושמור על בריאות הלב. קרניטין יכולה לסייע לשיפור ביצועים בקרב ספורטאים.  חומצה האמינית קרניטין מייעלת את קצב שריפת השומנים בגופנו, בעיקר בזמן פעילות גופנית, ומסייעת לגוף ליצור אנרגיה מרקמת השומן שלנו. קרניטין ניתן כתוסף מזון לטיפול במגוון של מצבים בריאותיים לרבות: מחלות לב, הרעלת אלפרואט,  חילוף חומרים פגום של חומצות שומן, ירידה במשקל תשישות בשל טיפולים במחלת הסרטן, עייפות,  כסיוע אירגוגני כדי לשפר את ביצועי פעילות גופני, ועבור מגוון רחב של מצבים אחרים, אך בכל המקרים הללו התוצאות הן ראשוניות ומוצעות, אינו מהווה חלק מטיפול שגרתי.
למרות של-קרניטין היא לא חומצת אמינו חיונית, ומסונתזת על-ידי הגוף, מצבים מסוימים עלולים להוביל לחוסר. לדוגמא: ספיגה לקויה, מחסור תזונתי של חומצות האמינו חיוניות (במיוחד ליזין ומתיונין), חוסר בקו-פקטרים (ברזל, B3, B6, וויטמין C), פעילות גופנית עצימה בתדירות גבוהה ותזונה בעלת אחוזי שומן גבוהים.
שימושים עיקריים בספורט:
שיפור ביצועים אתלטיים וספורטיביים
התאוששות מהירה מאימונים
שריפת שומנים טובה יותר במהלך פעילות גופנית ועידוד תהליך ההרזיה
שמירה על בריאות הלב.
לקרניטין פעולה נוגדת חמצון משמעותי, ובכך לספק השפעה מגנה מפני חמצון שומנים של קרומים פוספוליפידים ומפני סוגי סטרס חמצונים הנגרם ברמת תא שריר הלב ואנדותל. כמו כן, לקרניטין מיוחסת פעילות מגִנה על תאי עצב מוחיים, פעילות המסייעת בבלימתו של שיטיון תלוי-גיל (הידרדרות הדרגתית של תהליכים שכליים) ובריסון מחלת האלצהיימר.

מקורות מזון לקרניטין 

כמות קרניטין באומצת בקר 100g 95 mg בשר טחון 100g 94 mg בשר חזיר 100g 27.7 mg דג בקלה (Cod) 100g 5.6 mg חזה עוף 100g 3.9 mg גבינה לבנה (3% שומן) 100g 3.7 mg גלידה 100ml 3.7 mg חלב מלא 100ml 3.3 mg גבינת קוטג' 100g 1.1 mg אספרגוס 100g 0.195 mg אבוקדו בינוני 2 mg חמאת אגוזים 100g 0.083 mg לחם מחיטה מלאה 100g 0.36 mg לחם לבן 100g 0.147 mg מקרוני 100g 0.126 mg אורז (מבושל) 100g 0.0449 mg ביצים 100g 0.0121 mg מיץ תפוזים 100ml 0.0019 mg

מקורות טובים לחומצת האמינו קרניטין, הם: 

בשר בקר, עוף, דגים ומוצרי חלב הם המקורות היותר עשירים של קרניטין, בעוד שפירות וירקות דלים יחסית בקרניטין. כמויות קטנות של קרניטין נמצאות באגוזים וגרעינים של דלעת או חמניות, בקטניות כשעועית, אפונה, בירקות כארטישוק, אספרגוס, ברוקולי, שום, פטרוזיליה, ובפירות כבבנות ומשמש. כמויות קטנות של קרניטין נמצאות בדגני בוקר, תירס, שיבולת שועל, חיטה ושעורה ושמרי אפיה. דיאטה מאוזנת אמורה לספק מדי יום בין 20-200 מיליגרם קרניטין למבוגר במשקל 70 ק"ג, כאשר מבוגר בדיאטה צמחונית או טבעונית יקבל במזונו רק 1 מיליגרם קרניטין ביום.

קרניטין – מהו המינון המומלץ?

המינון המקובל של הקרניטין הינו כחצי גרם עד 2 גרם ליום, הניטלים על קיבה ריקה. את המינון המדויק ומועדי הנטילה צריך לקבוע הרופא המטפל.

אין תגובות:

פרסום תגובה