יום שבת, 12 באוקטובר 2013

טירוזין

טירוזין Tyrosine

טירוזין בודדה לראשונה מקזאין (חלבון העקרי בחלב) בשנת 1849, הטירוזין מצויה בהורמון אינסולין, באנזים פפאין ויכולה להיות מסונתזת ממומצת האמינו פנילאלנין חומצת אמינו בגופנו.
טירוזין היא חומצת אמינו חיונית, המקדמת ל-אל-דופה (L-DOPA), נוראפינפרין, אפינפרין, ודופאמין. טירוזין חיונית לתפקוד נפשי ומשפרת את החשק המיני. הטירוזין משמשת בכדי לייצר תירוקסין (הורמון של בלוטת התריס) אשר מווסת את הגדילה, חילוף חומרים וחיוני לשמירת הבריאות הנפשית.
טירוזין מסונתז מטבולית מפנילאלנין ומומר לנגזרת של פארא-הידרוקסי. חומצת אמינו הידרוקסילאט (hydroxylated) משתתף בסינתזה של יוכימיקלים חשובים רבים, לרבות הורמוני בלוטת התריס, את הפיגמנטים הביולוגיים של העור שלנו – מלנין, וקטכולמינים (catecholamines), חשוב לרגולטורים ביולוגיים.
הטירוזין מקדמת למוליכים עצביים, כגון: אפינפרין, נוראפינפרין ודופאמין, כולם מאוד חשוב במוח ומעביר דחפים עצביים, ומונעת דיכאון. הדופמין חיוני לתפקוד המנטלי, ונראה שתפקיד חשוב בדחף המיני.
פעולת חומצת אמינו טירוזין בתפקודי המוח הינה ברורה עם הקישור שלה לדופמין ולנוראפינפרין. הטירוזין מועילה בדיכוי התיאבון והפחתת השומן בגוף, ייצור של פיגמנט עור ושיער = מלנין, לתפקוד התקין של בלוטת התריס, כמו כן בלוטת יותרת המוח ויותרת הכליה. הטירוזין משמשת להפחתת המתח הנפשי ועשויה להועיל במחלת הנרקולפסיה (מחלת השינה), עייפות, חרדה, דיכאון, אלרגיות, כאבי ראש, כמו גם גמילה מסמים. במחקר שנערך בחיילים, הוכח שטירוזין יעילה בהקלת תופעות המתח ושמירה על הערנות.
טירוזין, חומצת אמינו המקדמת להורמון של בלוטת התריס – תירוקסין (הורמון בלוטת התריס), ופגם בזה עלול לגרום לבלוטת התריס, הגדלה של בלוטת התריס (זפק / גוייטר), ופיגור בהתפתחות מערכת עצבים מרכזית. חוסר בטירוזין עשוי להיות גם סימפטומים של לחץ דם נמוך, טמפרטורת גוף נמוכה (כולל כפות ידי ורגליים קרות)  ו"תסמונת רגל חסרת מנוחה".
טירוזין וטריפטופן ישנה הצלחה מסוימת בטיפול בהתמכרות לקוק, ובמחקר אחר היה בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון אימיפראמין לטיפול בשימוש בקוק כרוני שבו נמסר כי שילוב חסם את קוקאין הגבוה ומנע דיכאון החמור שמלווה את נסיגה.
מקורות הדיאטה לטירוזין: בשר, מוצרי חלב, ביצים, כמו גם שקדים, אבוקדו ובננות הם מקור טוב לחומרים מזינים זה. שקדים, אבוקדו, בננות, שעועית, שמרי הבירה, סובין אורז חום, גבינה, גבינת קוטג', דגים, קטניות, שעועית, בשר, חלב, אגוזים, בוטנים, דג מלוח, זרעי דלעת, זרעים, שומשום, סויה, מי גבינה, דגנים מלאים.

לסיכום: טירוזין מסייעת בדיכוי התיאבון והפחתת השומן, ייצור של עור והשיער פיגמנט-מלנין, תפקוד התקין של בלוטת התריס, כמו גם בלוטת יותרת המוח ויותרת הכליה.

אין תגובות:

פרסום תגובה