יום שבת, 12 באוקטובר 2013

לאוצין Leucine

לאוצין Leucine

לאוצין, בדומה לקרובים שלה איזולאוצין וולין, הינה חומצת אמינו הידרופובי שנמצאה כגורם מבני על פנים החלבונים והאנזימים. נראה שאין לה תפקיד מטבולי משמעותי אחר לחומצות אמינו אלה, אך הם חיוניים וכי הם לא מסונתזים ע"י האדם, לכן חשובה אספקתה בדיאטה.
לאוצין חיונית לצמיחה, ממריצה ייצור רקמות השרירים, ומגמה על הכבד מפני פגיעת האלכוהול.
לאוצין מסייעת לוויסות רמות הסוכר הבדם, צמיחה ותיקון של רקמות שרירים (כגון עצמות, עור ושרירים), לייצור הורמון גדילה, ריפוי פצעים, ורגולציה של אנרגיה. הנ"ל יכולה לסייע למנוע פירוק חלבוני שרירים המתרחשים לאחר טראומה ולחץ חזק.
המחסור של לאוצין הינו נדיר ביותר, שכן כל מזון המכיל חלבון מכיל אותו, אך טבעונים וצמחונים ללא מקורות חלבון נאותים עלולים לסבול ממחסור בלאוצין. תסמיני היפוגליקמיה עשויים להופיע כשהדיאטה אינה מכילה די הצורך לאוצין, ועשויים ליצור סחרחורות, עייפות, כאבי ראש, עצבנות יתר, ועוד…
צריכה עודפת של לאוצין יכולה לגרום למחלת הפלגרה (הנוצר מחסר בויטמין B3), כמו כן להגדיל את כמות האמוניה בגוף.
כנוטלים תוספת לאוצין, ישנו הצורך לשמור אותו באיזון עם חומצת האמינו איזולאוצין – אחת משתי חומצות אמינו מסועפת שרשרת וואלין בנוסחה של 2 מ"ג לאוצין וואלין עבור כל 1 מ"ג של איזולאוצין.
מקורות בתזונה של לאוצין: שעועית, שמרי הבירה, סובין אורז חום, תירס, מוצרי חלב, ביצים, דגים, זרעי קנבוס, קטניות, בשר, אגוזים, גרעיני דלעת, פירות ים, זרעים, סויה, זרעי דלעת, גבינה, דגנים המלאים.

לסיכום חומצת האמינו לאוצין מסייעת לוויסות רמות סוכר בדם, צמיחה ותיקון של רקמות שרירים (כעצמות, עור ושרירים), לייצור הורמון גדילה, ריפוי פצעים, כמו גם רגולציה לאנרגיה. מונע פירוק של חלבוני שרירים.

אין תגובות:

פרסום תגובה