יום שבת, 12 באוקטובר 2013

טריפטופן

טריפטופן Tryptophan

טריפטופן היא חומצת אמינו חיונית, לכן ישנו הצורך לקבל טריפטופן מהדיאטה. שרשרת צידית אינדול יוצאת דופן של טריפטופן היא גם הגרעין של סרוטונין הנוירוטרנסמיטר החשוב, אשר נוצרת מטריפטופן.
טריפטופן נדרשת לייצרת ניאצין (ויטמין B3). המשמש בגופנו בכדי לייצר את הנוירוטרנסמיטור – סרוטונין, הנ"ל מוליך עצבי החשוב לעצב נורמלי ותפקוד המוח. סרוטונין חשוב לשינה טובה, ולשמירת מצבי רוח מרומם ייצוב רגשות, שליטה בכאב (נגד כאבים), נגד-דלקות, תנועה פריסטלטית של המעיים, ועוד…
טריפטופן חשוב לאיזון היפראקטיביות  בילדים, מסייעת בהקלת מצבי מתח וחרדה, מסייעת לירידה במשקל והפחתת התיאבון. נמצא כי אנשים הסובלים ממיגרנות ישנה רמות חריגות של טריפטופן. במקרה זה, תוספת עשויה להיות מועילה.
מחסור בטריפטופן, בשילוב עם מחסור במינרל מגנזיום, עשויה להיות גורם תורם להתכווצויות העורקים בלב.
תוספים עם מינון גבוה של טריפטופן יכולים להוביל להפרעות במערכת העיכול, כאבי ראש, עייפות וחרדה.
תקורות בדיאטה לטריפטופאן: מקורות תזונתיים טובים לחומצת אמינו זו הם גבינת קוטג', בשר, חלבון סויה ובוטנים. בננות, שעועית, שמרי בירה, סובין אורז חום, גבינת קוטג', מוצרי חלב, תמרים, ביצים, דגים, קטניות, בשר, חלב, אגוזים, בוטנים, פירות ים, זרעים, סויה, הודו, מי גבינה, דגנים מלאים.

לסיכום: טריפטופן חיונית לייצור ויטמין B3 (ניאצין), החיוני למוח לייצור הנוירוטרנסמיטר המפתח – סרוטונין. דבר זה משפר את שחרורו של הורמוני גדילה, ומדכא את התיאבון.

אין תגובות:

פרסום תגובה