יום שבת, 20 בספטמבר 2014

פנילאלנין Phenylalanine

חומצת המאינו פנילאלנין (Phenylalanine) הינה חיונית. ישנן שלוש צורות של פנילאלנין: D-פנילאלנין, L-פנילאלנין, והתמהיל שנעשה במעבדה בשם DL-פנילאלנין. D-פנילאלנין הhא לא חומצת אמינו חיונית, ותפקידה אנשים אינו מובן כיום. L-פנילאלנין היא חומצת אמינו חיונית והיא הצורה היחידה של פנילאלנין נמצאה בחלבונים. מקורות תזונתיים עיקריים של L-פנילאלנין כוללים בשר, דגים, ביצים, גבינה, וחלב.




פנילאלנין

חומצת אמינו פנילאלנין הינה חיונית בעלת תכונות מרפא יוצאות דופן בחשיבותם. הפנילאלנין מייצרת בגוף חומצה אמינית לא חיונית הנקראת טירוזין.
חסר בפנילאלנין עלול לגרום למגוון רחב של סמפטומים: עניים אדומות, שינויים התנהגותיים. זה מכיון שהטירוזין הוא חומר גלם לנויראפינפרין ולתירוקסין (נוירוטרנסמיטור במוח והורמון בלוטת התריס).
במצב הנקרא פנילקטנוריה פנילאלנין אינה הופכת לטירוזין. כשפנילאלנין מצטברת בגוף לאורך זמן היא יכולה להתבטא בהתנהגות פסיכותית.
חסר בפנילאלנין יכול לגרום לשינויים התנהגותיים שנובעים מכך שפנילאלנין מומר לטירוזין ואחרי טירוזין הופך לדופמין, מדופמין לנואפינפרין ולאפינפרין (כול נוירוטרנסמיטורים במוח).

אחד התפקידים החשובים של חומצה אמינית זו הוא פיקוח על התאבון. מצאו שפנילאלנין בנוסף עם טריפטופאן מאיצות במעיים שחרור של כוליסיסטוקינין, חומר שמופרש במעיים באמצעות טריפטופאן ופנילאלנין והוא זה שגורם להרגשת סיפוק ושובע.

כמו כן חומר זה מופרש בזמן קלקול קיבה או מחלה כדי להמנע מאוכל. מתשמשים בתוסף במקרה של ארטריטיס, דכאון, כווצי מחזור, מגרנות, השמנה, פרקינסון וסכיזופרניה. אסור לקחת תוספת פנילאלנין לנוטלי תרופות אנטי דכאוניות מסוג mao, לנשים הרות, אנשים הסובלים מהתקפי חרדה, סכרתיים, יתר לחץ דם, פנילקטנוריה, מלנומה (סרטן העור).

מקורות לפנילאלנין בדיאטה

מקורות בתזונה: פולי סויה, גבינת קוטג', דגים, בקר, עוף, שקדים, אגוזי ברזיל, אגוזי פקאן, גרעיני דלעת, שומשום, שעועית לבנה, אפונה. 

אין תגובות:

פרסום תגובה