יום חמישי, 29 בספטמבר 2016

סוגי חלבון שונים, חלבונים לפעילויות

ראיון עם ד"ר קובי עזרא על סוגי חלבון שונים - חלבונים למטרות שונות http://diet2all.net/.

תוספי תזונה המכילים חלבונים קיימים סוגים רבים ושונים, כגון: חלבון סויה, חלבון מי-גבינה, ביצים-אלבומין, חלב-חלבון קזאין ועוד. אך אלה הם הסוגים השכיחים ביותר.






השאלה הנשאלת היא:

באיזה סוג של חלבון לבחור?

התשובה היא שכולם טובים! אך ישנו הצורך להתאים את סוג החלבון לאדם באופן אישי ובהתאם לתוכנית תזונתו.



כשאנו מעוניינים בפעילות הורמונאלית – אסטרוגנית למשל בנשים, נמליץ להן לצרוך חלבון סויה המכיל פיטואסטרוגנים שונים כמו: ג'ניסטאין, למניעת אוסטאופורוזיס. כמו גם חלבון הסויה מסייע להפחית את רמת השומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים) וכך עשוי לצמצם את הנטייה למחלות לב וכלי דם.



אם נשווה את חלבון מי גבינה וקזאין. נגלה שמי גבינה עקב עיכולו המהיר יגביר את רמת חומצות האמינו בפלזמה במהירות, לעומתו חלבון הקזאין המתפרק לאט יגביר את חומצות האמינו באופן איטי יותר. כלומר שלקזאין השפעה אנטי קטבולית ארוכת טווח.



וניתן להבין שכשאנו זקוקים באופן מיידי לחלבון כמו למשל לאחר צום השינה או לאחר האימון דבר חכם יותר יהיה ליצרוך חלבון מי גבינה.



נקודה חשובה נוספת בניצול החלבון באופן אופטימאלי היא: תהליכי עיבוד החלבון. חלבון שעבר תהליכי עיבוד בטמפרטורה גבוהה איכותו נפגמת וערכו התזונתי יורד.



גורם חשוב נוסף הוא זמינותו הביולוגית.



באופן כללי נוכל לחלק זאת לשלוש קבוצות:



1. חלבון מלא רגיל, הזהה לזה שאנו אוכלים במזוננו.



2. חלבונים הידרוליזטים. לשם הכנתם משתמשים בחלבון המלא ובאנזימי עיכול, אנזימי העיכול מפרקים את החלבונים לתרכובות של 2 - 3 חומצות אמינו הקשורות יחד (די וטרי-פפטידים).



החלבונים ההידרוליזטים נחשבים ליעילים ביותר היות והם מפורקים חלקית – ממש בשלב האחרון של תהליך הפירוק. לכן הם נטמעים במהירות ובקלות יתרה ביחס לחלבונים השלמים הרגילים.



3. חלבון אשר פורק לגמרי מכל הקשרים הכימיים שלו, כלומר חומצות אמינו חופשיות (תערובות חומצות אמינו בצורה חופשית הנעשות ע"י התססה של חיידק ספציפי במעיים).

אין תגובות:

פרסום תגובה